Uncategorized

انواع نرم ‌افزارهای کاربردی حسابداری را بشناسید

[ad_1]

رپرتاژ آگهی: این نرم‌افزارها برحسب نیاز سازمان‌ها و شرکت‌ها به مرور زمان تولید و توسعه یافته است و چنانچه ایرادهایی در زمان استفاده داشته بر طرف شده و تکامل یافته است؛ به‌طوری که اکنون یکی از ابزارهای ثبت، نگهداری و تهیه گزارش‌های مالی، نرم‌افزارهای حسابداری است. اگر هنوز برای کسب‌ و کار خود نرم‌افزار مناسبی تهیه نکرده‌اید یا نمی‌دانید چه نرم‌افزاری برای حسابداری کسب‌ و کار شما مناسب‌تر است در ادامه با ما همراه شوید تا با انواع نرم‌افزارهای کاربردی حسابداری آشنا شوید و بسته به نوع سازمان و نیاز خود آن‌ها را تهیه کنید.

کاربردهای مهم نرم‌افزارهای حسابداری

با خرید نرم ‌افزارهای حسابداری مانند نرم افزار حسابداری بازرگانی، نرم افزار انبارداری و … بررسی مالی برای مدیریت حسابداری به‌راحتی انجام می‌شود. با استفاده از نرم‌افزارهای کاربردی امکان نظارت دقیق بر موجودی انبارها، تعداد دقیق هرکدام از اجناس موجود در انبار، موجودی صندوق، تعداد صدور فاکتور برای مشتریان، هزینه‌های مصرفی، مبلغ بدهی‌ها، بستانکارها و غیره به‌صورت کامل وجود دارد. همچنین این نرم‌افزارها در مؤسسات و ادارات برای سندهای حسابداری، حقوق و دستمزد، تراز حساب‌ها و حساب‌های پرداختی و دریافتنی کاربرد دارند.

درواقع یک نرم‌افزار حسابداری به‌طورکلی با هدف نظم بخشیدن به امور مالی سازمان‌ها و شرکت‌ها به وجود آمده است. در این نرم‌افزارها می‌توان بودجه و سرمایه هر بخش از شرکت را تعیین و هزینه‌های هر بخش و درآمد حاصل از فعالیت آن را ثبت کرد. همچنین می‌توان سود و زیان فعالیت شرکت را اندازه‌گیری نمود. این نرم‌افزارها نقش مهمی در برنامه‌ریزی مالی بهتر برای مؤسسه و شرکت ایفا می‌کنند.

نرم‌افزارهای حسابداری مناسب چه سازمان‌هایی هستند

نرم‌افزارهای حسابداری معمولاً برحسب اندازه فعالیت و نیاز و توان مالی شرکت‌ها انتخاب، خریداری و نصب و راه‌اندازی می‌شوند. در طبقه‌بندی سازمان‌ها و مؤسسات، نرم‌افزارها را از نظر اندازه فعالیت به سه دسته طبقه‌بندی می‌کنند:

  • کسب‌ و کارهای بزرگ که توان مالی زیاد و حجم کار بسیاری دارند.

  • کسب‌ و کارهای متوسط که توان مالی و حجم کار متوسط اما روبه‌رشد دارند.

  • کسب وکارهای کوچک که توان مالی و حجم کار محدود دارند، اما باید توجه داشت که فراوانی آن‌ها از دسته اول و دوم بیشتر است.

انواع نرم‌افزارهای کاربردی حسابداری

انواع نرم‌افزارهای کاربردی حسابداری

در میان انواع نرم‌افزارهای حسابداری، برخی برای اهداف مشخصی طراحی شده‌اند؛ زیرا نیازهای محاسباتی برای امور مالی در مشاغل و کسب‌ و کارهای مختلف با هم تفاوت دارند؛ به همین دلیل برخی نرم‌افزارها با امکانات و ابزارهایی طراحی شده‌اند که به شکل مخصوصی به‌رفع نیازهای خاص کسب‌ و کارهای مختلف اختصاص یافته است؛ برای مثال یک فروشگاه برای محاسبه امور مالی و حسابداری، در مقایسه با یک شرکت عمرانی، به ابزارها و امکانات متفاوتی مانند نرم افزار مالی بازرگانی فروشگاهی نیاز دارد؛ بنابراین با توجه نوع کسب‌ و کار نرم‌افزار حسابداری خاص با کاربرد متفاوت وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • نرم‌افزارهای حسابداری مدیریت موجودی و سرمایه

این دسته از نرم‌افزارهای حسابداری بر مدیریت و سازماندهی موجودی تمرکز دارند. امکانات تعبیه‌شده در این نرم‌افزارها کمک می‌کنند تا بتوانید نظارت بهتری بر سرمایه و بودجه هر بخش از مؤسسه داشته باشید. هدف نهایی در استفاده از نرم‌افزار حسابداری مدیریت موجودی و سرمایه، کاهش هزینه‌های اتلافی به حداقل مقدار ممکن و افزایش بهره‌وری بودجه در هر بخش است. همچنین این نرم‌افزار یکی از بهترین نرم‌افزارهای کاربردی حسابداری است.

  • نرم‌افزارهای حسابداری صورت‌حساب فروشگاهی

یکی از پرکاربردترین انواع نرم ‌افزارهای حسابداری، نرم‌افزارهای فروش فروشگاهی هستند. از این نوع نرم‌افزارها در مراکز خرید، پاساژها، فروشگاه‌ها و هایپرمارکت‌ها استفاده می‌شود. اصلی‌ترین ویژگی این دسته از نرم‌افزارها، داشتن محیطی اختصاصی برای صدور انواع فاکتورهای خرید و صورت‌حساب‌های گوناگون است. صاحبان فروشگاه‌ها و کسب‌ و کار های تولیدی نوپا می‌توانند از این نرم‌افزارها استفاده کنند.

  • نرم‌افزارهای حسابداری بودجه‌بندی

نرم‌افزارهای حسابداری بودجه‌بندی یکی دیگر از نرم‌افزارهای کاربردی حسابداری هستند که با هدف تسریع و تسهیل در مؤسسات بزرگ که گردش مالی بالایی دارند ضرورت یافته‌اند. در این گونه مؤسسات لازم است داده‌های مربوط به گردش مالی در همه بخش‌ها در ارتباط با سایر داده‌های تحلیلی در کنار هم جمع‌آوری و محاسبه شوند. بودجه‌بندی شرکت‌ها و مؤسسات براساس بررسی و ارزیابی فعالیت‌های گذشته و پیش‌بینی فعالیت‌های آتی صورت می‌گیرد؛ به همین دلیل نیاز است شرکت با استفاده از یک نرم‌افزار حسابداری مخصوص بودجه‌بندی، داده‌های مربوط به بودجه بخش‌های مختلف را درباره داده‌های آنالیزی و تحلیلی محاسبه کند.

  • نرم‌افزار حقوق و دستمزد

نرم‌افزار حقوق و دستمزد قابلیت ترکیب با نرم‌افزارهای عمومی حسابداری را دارد. همچنین می‌توان به‌صورت جداگانه از این نرم‌افزار استفاده کرد. سازمان‌هایی که به‌دنبال داشتن نرم‌افزارهای حرفه‌ای حقوق و دستمزد هستند باید نرم افزاری خریداری کنند که به سیستم‌های ورود کارکنان متصل شود و حقوق کارکنان را به‌صورت خودکار، با در نظر گرفتن قوانین و مقررات مالیاتی به‌طور دقت محاسبه کند.

  • نرم‌افزارهای حسابداری پروژه

پیش از آنکه یک پروژه بزرگ، مانند احداث یک مجتمع بزرگ تجاری آغاز شود، نیاز است ارزیابی دقیقی از تمام هزینه‌های پروژه برآورد شود. این هزینه‌ها شامل حقوق پرسنل، هزینه تأمین تجهیزات، ابزارها و مواد اولیه، هزینه‌های مربوط به بیمه و… همگی باید در میان هزینه‌های پروژه لحاظ شوند. همچنین در حین اجرای پروژه باید بتوان بر روند اجرای آن و هزینه‌های ناشی از آن نظارت دقیقی داشت و روند پیشرفت پروژه را از هر لحاظ ارزیابی کرد. نرم‌افزارهای حسابداری مدیریت و برنامه‌ریزی پروژه برای این دست محاسبات استفاده می‌شوند. با امکانات و ابزارهای این نوع نرم‌افزار حسابداری می‌توان برآورد دقیقی از هزینه‌های یک پروژه داشت. استفاده از این نرم‌افزارهای حسابداری برای شرکت‌های عمرانی که پروژه‌های بزرگ ساخت ‌و ساز را بر عهده دارند، اهمیت زیادی دارد.

نرم‌افزارهای حسابداری پایه

  • نرم‌افزارهای حسابداری پایه

از دیگر نرم‌افزارهای کاربردی حسابداری، می‌توان به نرم‌افزارهای حسابداری پایه اشاره کرد. این دسته از نرم‌افزارها، برای انجام امور پایه حسابداری طراحی شده و عمدتاً برای کسب‌ و کار های کوچک مناسب‌تر هستند. کار با این نرم‌افزارهای حسابداری بسیار آسان است و به‌راحتی می‎توان به مدیریت حساب‌های شرکت، ثبت اسناد مالی، فاکتورها و صورت‌حساب‌های مختلف و… پرداخت را محاسبه و کنترل کرد.

  • نرم‌افزار حسابداری ویژه شرکت‌ها، ادارات و سازمان‌ها

نرم‌ افزار دریافت و پرداخت ویژه شرکت‌ها، ادارات و سازمان‌ها با پشتیبانی فراگیر از نیازهای سازمانی، قابلیت انعطاف در اجرای مدل‌های مختلف مالی، قابلیت اعتماد و سهولت استفاده از آن مرکز توجه مدیریت سازمان‎ها است.

  • نرم‌افزار حسابداری ویژه کارگاه‌های تولیدی و کارخانه‌ها و شرکت‌های تولید کوچک

رقابت با کسب و کارهای بزرگ، همیشه دشوار است. بودجه‌های بزرگ و ابزارهای پیشرفته تجاری به شرکت‌های بزرگ اجازه می‌دهند عملیات خود را ساده کنند و محصولات با کیفیت بالا را با قیمت بسیار رقابتی ارائه دهند. با این حال، نرم‌افزارهای حسابداری برای شرکت‌های کوچک و متوسط طراحی شده‌اند که همان خدمات ویژه کسب ‎و کارهای بزرگ را اختیار شرکت‌های کوچک قرار می‎دهد.

پاسخ این سؤال که بهترین نرم‌افزار حسابداری کدام است، به نوع کسب‌ و کار و نیازهای آن در امور مالی و محاسباتی بستگی دارد. نرم‌افزارهای حسابداری با توجه به نیازهای مالی یک مؤسسه تهیه می‌شوند و می‌توان آن‌ها را شخصی‌سازی کرد، اما به‌طورکلی نرم‌افزار حسابداری مناسب در هر زمینه‌ای، باید بتواند تمامی ابزارهای لازم را فراهم کرده، مدیریت حساب و هزینه‌ها را تسهیل کند و از رابط کاربری خوبی برخوردار باشد. هر یک از این نرم‌افزارها برای پاسخگویی به مجموعه‌ای مشخص از نیازهای طیفی از مشاغل و مؤسسات طراحی شده‌اند.

[ad_2]

Source link